woensdag 3 augustus 2016

Recensie Schemerzijde - Karlien Van Houtte

Vandaag post ik (een dag te vroeg) al een post.
Maar morgen komt er nog een :)

Voor de eerste keer ooit werd er mij een boek aangeboden in ruil voor mijn mening. Daar ben ik enorm blij voor dus wil ik dit ook zo snel mogelijk met jullie delen.



De verhalenbundel “Schemerzijde” is heel vlot geschreven.
Karlien slaagt erin om alle personages echt tot leven te brengen. In veel van haar verhalen zitten levenslessen verborgen wat het voor mij enorm interessant maakt.
Met sommige verhaaltjes heb ik een minder goed gevoel, maar de andere verhaaltjes maken dat helemaal goed.
Mijn favoriete verhaaltjes zijn het indrukwekkende “Kinderwens”, het mysterieuze “De engel van San Michele” , het liefdevolle “Het lied van de sterrenjongen” en het demonische “Schemerzijde”.
Hieronder heb ik ook elk verhaaltje even kort besproken.

Schemerzijde
Dit verhaal gaat over Alyssa die op een pijnlijke manier ontdekt dat demonen niet te vertrouwen zijn.
Het verhaal is vlot geschreven. Je krijgt net genoeg informatie over het verleden om te genieten van de rest van het verhaal.

Het lied van de sterrenjongen
In dit verhaal krijgt Moussa de kans om een groter avonturier te zijn dan hij ooit had gehoopt.
Op een hele eenvoudige en eerlijke manier is dit een mooi liefdesverhaal. Liefde, echte liefde, kan je redden. Dit lied kan voor mij de concurrentie aangaan met heel wat klassieke liefdesverhalen.

Vergetelheid
Dit verhaal kan je interpreteren zoals je zelf wil.
Mij doet het denken aan de dood. Ik hoop vurig dat het er zo niet echt aan toe zal gaan.

Kalliope
Kalliope is een kort, maar mooi eerbetoon aan inspiratie. Tegelijk wijst Karlien je er op dat je dankbaar moet zijn voor wat je krijgt.

Een man voor de naiaden
Eirene kan zich niet neerleggen bij het lot van haar zoon en besluit in te grijpen. Maar de naiaden zijn gevaarlijker dan ze denkt.
De afloop van het verhaal is helemaal anders dan ik verwacht had.

Broer
Rune’s leven wordt gecontroleerd door zijn dode broertje Alexander. Wanneer Rune zelf beslissingen wilt nemen loopt alles mis.
Ondanks de “monsterlijke” dingen die Alexander doet blijft Rune onvoorwaardelijk trouw aan hem.

Hëna en de blinkende man – een liefdesverhaal
Dit verhaaltje is zo kort dat het voor mij niet echt duidelijk is.
De essentie van het verhaal zie ik niet. Ook de verborgen boodschappen die Karlien in haar andere verhalen steekt mis ik hier.

De geur van vergeving
Voor mij gaat dit verhaal over het innerlijk gevecht dat je met jezelf hebt wanneer je iemand probeert te vergeven.

Bloemen in februari
Dit is voor mij meer een soort gedicht dan een verhaal.
Ik hou van mysterie, maar in dit stukje krijg je wel heel weinig info. Je kent zelfs je hoofdpersonage niet…

Verhaaltje na het slapengaan
Een leuk verhaaltje met een dikke knipoog naar Doornroosje. Vlot geschreven, je kijkt echt uit naar de volgende bladzijden.

Droomreis
Deze reis gaat over een vrouw die zich tussen dood en leven bevindt.
Het is te kort om me echt te boeien.

De engel van San Michele
Een mooi verhaal over Merel die niet wil sterven. Wanneer ze het slechte nieuws krijgt besluit ze niet te wachten op de dood. Ze laat alles en iedereen achter en trekt door verschillende landen. Wanneer ze Dragan ontmoet wordt alles anders. Het geheim dat hij met zich mee draagt is groter dan verwacht.
Dit is enorm leuk geschreven. Ik heb echt zin om meer te ontdekken over Merel, Dragan en de geheimzinnige wereld.

Kinderwens
Dit verhaal blijft echt hangen… Het heeft een grote impact.
Het gaat over Emily, een klein meisje, die een enorm zwaar leven heeft. Ze komt dan ook van de regen in de drop terecht. Gelukkig voor Emily zijn er 2 kaboutertjes die haar proberen te helpen.
Karlien slaagt er in om het verhaal uit alle standpunten te vertellen waardoor je een grondig beeld van de waarheid krijgt.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze recensie.
Als jullie opmerkingen hebben hoor ik het graag :)

Voor de mensen die de uitgeverij nader willen bekijken, check deze site :)

Tot morgen
Sam
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten